Gigt i fingrene – Hvad er symptomerne, og hvad kan du selv gøre?

Gigt i fingre

Gigt i fingrene kan mærkes på flere forskellige måder, men der er nogle typiske symptomer på gigt, du skal være opmærksom på. Netop disse symptomer kommer vi omkring i artiklen her. Vi kommer også i artiklen med råd til, hvad der kan hjælpe mod gigten.

Hvad er tegnene på gigt i fingrene?

Der findes flere end 200 forskellige gigtsygdomme, men størstedelen af dem har mange symptomer til fælles. De to hyppigste symptomer på gigt er ledsmerter og stivhed i leddene. Det kan variere meget fra tid til anden og fra person til person, hvor voldsomme symptomerne opleves. I nogle perioder kan symptomerne være enormt generende, mens de i andre perioder måske slet ikke kan mærkes. Tegnene på gigt i fingrene kan altså variere, men vi vil alligevel lige give dig et overblik over fem typiske gigtsymptomer.

5 typiske symptomer på gigt i fingrene

  • Ømhed i fingrene
  • Stivhed i fingrene
  • Hævede eller tykkere led, når leddene belastes
  • Smerter i fingrene
  • Ændrede form af fingrenes led

Hvad kan man gøre ved gigt i fingrene?

Selvom gigt ikke kan kureres, kan man heldigvis gøre en masse for at lindre sine smerter og for at få hverdagen til at fungere bedre. For har man leddegigt eller slidgigt i fingrene, kan bare det at åbne et skruelåg eller holde på en blyant være enormt udfordrende.

5 råd der kan hjælpe

  • Drik mere vand. Hvis man ikke drikker tilstrækkeligt, kan blodet blive for tyktflydende, cellerne gøre oprør, blodårerne kan stoppe til og leddene tørre ud. Ved ledbetændelse tørrer bruskoverfladerne ud, og bevægelser bliver smertefulde, da leddene er dehydrerede. Dette kan til sidst ende medføre alvorlige skader, og selv om disse skader af sig selv udløser mekanismer, som sørger for en udbedring, resulterer denne proces typisk i en deformering af leddene. For at undgå det bør man ved første tegn på ledsmerter aflæse denne smerte som et tegn på en lokal dehydrering og kompensere for den ved at drikke mere vand.
  • Træn dine muskler i hænderne og få aflastet dine led, men træn langsomt, så du genskaber cirkulation i vævet omkring leddet. Læs evt. om hvordan man kan forbedre smerter og stivhed i bindevævet omkrig leddet.
  • Brug redskaber med tykke greb; fx en saks med bøjle eller en ergonomisk kniv
  • Hold pauser, når du bruger dine hænder
  • Brug begge dine hænder så ofte, du kan
  • Kontakt eventuelt en ergo- eller fysioterapeut og få en bandage, der kan give dig støtte de dage, hvor du virkelig har brug for det.

Millioner af mennesker lider af en eller anden form for ledsmerter, og der er en foruroligende forøgelse af tilfælde blandt unge.

“Det er muligt, at mange menneskers lidelser kunne afhjælpes eller endog kureres ved ganske enkelt at følge sunde vanddrikningsrutiner. En sådan rutine kan afgjort ikke skade, og den kan vise sig yderst gavnlig”
– Dr. Fereydon Batmanghelidj, Grundlægger af Foundation for the Simple Medicine

God, bedre, bedst

Ioniseret vand er optimeret vand. Det er renset og ioniseret, så vandet bliver mere basisk. Det er godt til smertefulde og syrefyldte led. Ioniseret vand er blødt og meget let at drikke, derfor nemmere at drikke i større mængder. Ioniseret vand indeholder store mængder af antioxidanter, — faktisk er der lige så mange antioxidanter i én liter vand, som der er i 25 gulerødder. Ioniseret vand indeholder mere brint energi, som bliver dannet ved, at man i ioniseringsmaskinen tilfører strøm til vandt og lader det gennem gå en elektrolyse proces, Man kan lave sit ioniserede vand i en genopladelig iWater kande. Så kan du drikke basisk vand med antiinflammatorisk effekt.

Læs mere om vand som hydrogenterapi her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Show Buttons
Hide Buttons