Antiinflammatorisk kost – Alt du skal vide som nybegynder

Antiinflammatorisk kost – Alt du skal vide som nybegynder

Antiinflammatorisk kost kan forebygge sygdomme og lade dig leve længere.

Mange af de bedste råd, når det kommer til antiinflammatoriske kostvaner, er helt almindelig sund fornuft.

Derfor kan det dog stadig være svært som begynder at danne sig et overblik over hvilke typer af mad og drikke, begrebet dækker over – og hvorfor denne form for kost virker så godt, som den gør.

Den uvished vil vi prøve at komme til livs i artiklen her. Men for at forstå antiinflammatorisk kost, er det vigtigt først at forstå præcis, hvordan du kan bekæmpe inflammation og smerter med en sund kost.

Hvad er inflammation?

Inflammation er immunforsvarets egen reaktion på en skade eller fremkomsten af fremmede stoffer i kroppen.

Hvis bakterier, virus eller andet trænger ind i et sår eller anden åbning, vil dit immunforsvar reagere ved at sende hvide blodlegemer og andre kemiske stoffer til området for at beskytte resten af din krop.

Symptomerne på inflammation er rødme, hævelse og smerter. Men selvom det er ubehageligt, er det som regel en nødvendig og sund reaktion, da det er med til at bekæmpe infektionen.

Når det fremmede stof er blevet nedkæmpet, vil kroppen i de fleste tilfælde sænke sine forsvarsmekanismer og påbegynde helingsprocessen.

Nogle gange kan man dog opleve, at ens immunforsvar overreagerer eller bliver meget følsomt over for selv de mindste infektioner eller skader. Ved folk med autoimmune sygdomme, såsom leddegigt, psoriasis og visse hudsygdomme, tror immunforsvaret fejlagtigt, at kroppens egne celler er fremmedlegemer, der skal bekæmpes.

Men fordi vores kroppe altid er i færd med at bekæmpe mulige infektioner og småskader, vil ellers sunde personer også ofte opleve små udbrud af inflammation i løbet af en almindelig hverdag.

Spis dig rask

En antiinflammatorisk kost kan lindre smerter og mindske mange af symptomerne på inflammation. Det gælder for alle, der døjer med rødme, hævelse og ledsmerter – både syge og raske personer

Det hænger sådan sammen, fordi dårlig kost kan give en kronisk betændelsestilstand i kroppen. For at undgå det, bør du derfor spise råvarer, der holder dit blodsukker stabilt, indeholder mættet fedt, sænker dit kolesteroltal, er rige på antioxidanter og holder din tarmflora sund. Det er alle elementer i en antiinflammatorisk kost.

Hvad består en sund antiinflammatorisk kost af?

En antiinflammatorisk kost består af en sund og varieret kost. Men hvad betyder det egentlig?

Grøntsager og bær

Først og fremmest skal du prøve at spise mange grøntsager og bær. Gerne i hele regnbuens farver. Det betyder, at du gerne skal variere din kost, så du ikke falder for meget tilbage på en enkelt grøntsag, der måske ikke dækker alle din krops behov. Det er også fint at spise lidt frugter, men være opmærksom på at mange frugter kan øge risikoen for inflammation, fordi de er meget rige på sukker.

Du bør spise minimum 600 gram frugt og grønt om dagen. Langt størstedelen bør dog være bær og grøntsager.

Omega 3-fedt

Omega-3, også kaldet fiskeolie, er mere eller mindre den bedste form for fedt, når det kommer til at skabe en antiinflammatorisk virkning. Det vil sige, at du gerne må spise fisk, især fede fisk såsom laks, makrel og sild. Det findes også i flere forskellige typer af nødder og frø, men fisk vil altid være kilde til de største mængder omega-3.

Prøv at sørg for, at du får omkring 100-175 gram fed fisk om dagen. Så får du med garanti dækket dit behov for omega-3.

Antioxidanter

Antioxidanter er meget vigtige for en antiinflammatorisk diæt, fordi de neutraliserer de skadelige affaldsprodukter, der opstår, når vores celler optager ilt. Derfor bør du sikre, at din kost er rig på dem. Du finder dem blandt andet i gulerødder, tomater og bær. Men det kan være svært at få den rette mængde antioxidanter i din kost uden samtidig at få et stort sukkerindtag.

Med en ioniseringsmaskine fra Chanson kan du fylde din krop med antioxidanter bare ved at drikke ioniseret vand direkte fra maskinen. Det er, fordi ioniseret vand indeholder endnu mere H2, som er antioxidanter end almindeligt drikkevand.

Fuldkorn

Fuldkorn som rug, byg og havre er også en fundamental del af en antiinflammatorisk kost. Det er med til at sænke dit kolesteroltal og regulere dit blodsukker.

Du skal helst have omkring 75 gram fiber om dagen. Som minimum 25-35 gram om dagen for en voksen. 75 gram fiber svarer rundt regnet til et knækbrød om morgen, to rugbrød til frokost og en portion fuldkornspasta til aftensmaden.

Andre gode råd

En antiinflammatorisk kost handler i sidste ende ligeså meget om at oparbejde gode og vedholdende vaner. Konsistens er nøglen, hvis du vil have det fulde udbytte af denne livsstil. Det kan føles som et afsavn i starten, men resultaterne efter et par måneder er typisk nok til at motivere de fleste til at holde ved.

Gigtforeningen og Jerk W. Langer, der i høj grad pionerede antiinflammatorisk kost i Danmark, anbefaler desuden portionsanretning og motion. En antiinflammatorisk livsstil er nemlig mere end bare kost.

Hvad skal man undgå ved en antiinflammatorisk kost?

Med en antiinflammatorisk kost er der også bestemte mad- og drikkevarer, du bør undgå.

Det omfatter blandt andet alt med et højt sukkerindhold, som ved sodavand, slik og andre søde sager. Sukkeret påvirker dit blodsukker, hvilket kan skabe grobund for inflammation.

Et lavt fiberindhold giver dig en følelse af mæthed, men giver ikke dine celler den energi, de har behov for. For mange kulhydrater kan stresse dit blodsukker, hvilket skaber grobund for infektioner og inflammation. Derfor bør du også skære ned på mad med store mængder af raffineret mel, såsom hvede, sigte og durum.

Mættet fedt er også en storsynder. Vi danskere får størstedelen af vores mættet fedt fra animalske produkter, såsom oksekød, svinekød og mejeriprodukter. Du kan stadig godt spise kød, men anbefalingen er altid, at du vælger mere magert kød. Det betyder også, at du helst skal undgå omega-6-fedtsyrer, som du blandt andet finder i margarine, dressinger og færdiglavet retter. Og dét kan du blandt andet undgå ved at gå efter at spise basiske fødevarer.

Vil du leve mere antiinflammatorisk? se vores produkter her

Antiinflammatorisk livsstil

iWater Mini Ionizer Office

kr. 1.495,00

Antiinflammatorisk livsstil

iWater Mini Ionizer On The Go

kr. 1.599,00

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Show Buttons
Hide Buttons